Trykk “Enter” for å komme videre

Catherine Opie: Blendende fotokunst på Henie Onstad

Det er en fotokunstner av internasjonalt format Henie Onstad Kunstsenter nå presenterer i retrospekt frem til 7. januar 2018.

Amerikanske Catherine Opie viser for første gang i Europa hele sin bredde: De 142 arbeidene kretser rundt temaer som kjønn og identitet – demokrati og likeverd. Tittelen på utstillingen er «Et øye med verden / Keeping an Eye on the World».

I en digital verden der det knipses millioner av bilder hver dag, er fotografenes rolle sterkt endret de siste tiårene.

– Det er mer krevende og utfordrende å være fotograf enn noen gang tidligere. Vi er overeksponert og overstrømmet av bilder. Nå er min utfordring som fotokunstner å forsøke å holde på oppmerksomheten, og forhåpentlig få deg til å se på et fotografi lenger enn et sekund, sier Catherine Opie.

Catherine Opie var til stede og fortalte om bakgrunnen for sine bilder i forkant av utstillingsåpningen på Henie Onstad Kunstsenter. (Cr: Jan Carsten Bjerkfelt)

Grensesprengende

I disse dager vises hele 142 arbeider av den anerkjente fotografen på Henie Onstad.

Den amerikanske kvinnen, født i 1961, har med sin fotokunst blitt en av verdens mest toneangivende. Fra sin base i Los Angeles har hun siden 1980-tallet dokumentert og portrettert det anonyme, det usigelige og det grensesprengende. Som en del av Lhbt-miljøet har hun eksponert og provosert, men også vært en viktig formidler av ukjente miljøer og subgrupper. Samtidig har hun skapt fotoserier på tradisjonell mark; landskaper, miljøer, naturen. Alt fotografert på hennes egenartede, personlige måte.

– Catherine Opie har en spesiell evne til å presentere samfunn som sjelden er gitt en stemme. Hun utforsker blant annet kjønn og identitet. Opies engasjement for demokrati og likeverd skinner gjennom i alle hennes arbeider, sier Tone Hansen, direktør på Henie Onstad Kunstsenter.

«Idexa», Catherine Opie 2012. (Avfotografert fra Hok-utstillingen av SummaB.)
«J. D.», Catherine Opie, 2008. (Cr: Henie Onstad Kunstsenter)

Opie-utstillingen er den første i senterets nye satsing på fotokunst. Tone Hansen er stolt av å være den første kunstinstitusjonen i Europa som viser Opies arbeider i retrospekt. I forbindelse med utstillingen har Henie Onstad Kunstsenter laget en omfattende og imponerende katalog som vil få internasjonal distribusjon gjennom Verlag Walther König. Redaktører er Tone Hansen og utstillingens kurator Ana María Bresciani.

Dypt fascinert

Det var allerede som barn Catherine Opie fattet interesse for foto.

– Jeg ble dypt fascinert av en bok med amerikansk dokumentarfoto, og ønsket meg et kamera til min niårsdag, sier Opie.

Hun fikk sitt kamera, et Kodak Instamatic, og utviklet sin interesse i årene som fulgte. Hun jobbet senere som fotolab-tekniker under studietiden i Los Angeles, og fikk sin master i fine arts i 1991. I dag, ved siden av sitt arbeid som fotokunstner, er hun professor i fotografi på University of California, Los Angeles.

Opie har hatt utstillinger på en rekke store museer. Hennes berømmelse skjøt fart med en utstilling på Guggenheim-museet i New York i 2008.

«Oliver & Mrs. Nibbles», Catherine Opie, 2012. (Cr: Henie Onstad Kunstsenter) ​​​

– Jeg har alltid vært en «gatefotograf», har funnet mine motiver på farten i hverdagen. Men samtidig har de vært forankret og linket til klassiske, historiske motiver, slik som «Madonna og barnet» i renessansens malerkunst. I våre dager står folk i timeslange køer for å se klassiske kunstverk på museene i London og Paris. Jeg håper vår generasjon av kunstnere også kan skape noe folk ønsker å beskue om noen hundre år, sier Cathrine Opie.

Og når hun blir spurt om hvordan man tar gode bilder, sier hun:

– Husk å vente. Ta deg tid. Har du tålmodighet, så kommer motivet til deg.

 

Kommentarfeltet er stengt.