Trykk “Enter” for å komme videre
Ylvingen med Vega i bakgrunnen.

Nordland 2020: Brønnøysund – Ylvingen

Sommeren 2020 seilte vi vår 1979 Granada 31 «Lily» fra Kristiansund med Trænafjorden som mål. Her er vår beretning.

Etappe 6 [1. juli]: Fra Brønnøysund til Ylvingen. [Utseilt distanse: ca 11 nm]

Alle foto © CHH/JCB
Vi hadde tenkt å seile innom Ylvingen på vei til Vega. Men Ylvingen var for idyllisk…

Etter en natt med sterk vind og regnbyger var det deilig å ligge trygt i Brønnøysund. På morgenen monterte vi ny vanntank, før det kl 11:30 var avgang med kurs mot Ylvingen. Og på denne øya skulle vi møte landets meste kjente seilbåt: «Berge Viking».

Ylvingen, der den kjente tv-serien Himmelblå ble spilt inn, hadde vi lyst til å seile innom, før vi skulle videre til Vega. Vi gikk tre timer for motor, i tildels meget kraftig regnvær. Da vi seilte inn til gjestehavna og brygga ved café og restauranten Himmelblå, var det blitt opphold, sola tittet frem – og ingen tvil: Dette var for idyllisk, og vi måtte ligge her en natt.

Ikke lenge etter at vi hadde lagt oss ytterst på flytebrygga kom det en stor rød seilbåt inn på reden.

«Enten er det Berge Viking, eller så er det en annen stor rød båt som jeg ikke kjenner til», sa jeg.

Det var Berge Viking.

«Er det dypt nok?!» lød det fra skipperen på Berge Viking. Han stod på fordekket. «Vi stikker tre meter.»

Jeg så ned i vannet. Klar sikt, minst fem meter.

«Ja, det er dypt nok.», sa jeg.

«Har du ekkolodd?», sa han.

«Nei», sa jeg, «men jeg ser det er dypt nok.»

Berge Viking var ikke interessert i å føle bånn med kjølen sin, forståelig nok. Men jeg hadde en god følelse på at det var dypt nok. Vel vitende at forskjell på høyvann og lavvann kan være opptil 2,5 meter i disse traktene. Det er også greit å kunne stole på egen vurdering uten å måtte ha hjelp av ekkolodd hele tiden.

Berge Viking. En sagnomsust norsk stolthet. Første norske båt i Whitbread Round the World Race, med en 8. plass i 1981/1982. Bare 40 år siden altså. Båten er en Swan 57 som første gang ble sjøsatt i oktober 1980, designet av Sparkman and Stephens i 1977. En klassisk, men i dag gammeldags seilbåt. Etter Whitbread (som i dag heter Volvo Ocean Race) ble båten benyttet av en seilskole til opplæring, før Sig. Bergesens rederi kjøpte den tilbake i sitt eie. Bergesen var hovedsponsor for båten under Whitbread. I dag er det Morten Sig. Bergesen som eier båten, som ligger på brygga hans på Bygdøy til vanlig. Han har brukt den på flere langturer, blant annet til Svalbard og nord til 80. breddegrad, samt til Antarktis i 2008 til 64 grader sydlig bredde.

Men denne dagen på Ylvingen, 1. juli 2020, var det ikke en «sliten» 40 år gammel båt som la til på andre siden av flytebrygga for vår 1979 Granada. Berge Viking var nylig totalrenovert og oppusset etter alle kunstens regler ved Nautor-verftet i Finland, blant annet med ny rigg, nytt teakdekk og nytt interiør, og fremsto rett og slett som ny da den la til brygga. En fin gjeng av seilere fra Oslo var ombord, og denne kvelden på Ylvingen skulle de ha en skikkelig middag oppe på Himmelblå, før det skulle seile til Træna dagen etter.

Det var hyggelig å besøke Himmelblå-caféen. Det var rolig stemning, folkene som jobbet der holdt på med å bygge om og rehabilitere stedet. Vi fikk oss god is og kaffe, og rundt oss var det massevis av kule økohipstere i fargerike tech-klær og snåle toppluer som var travelt opptatt med å oppdatere bloggen sin…

Og det var et fint skue nede på brygga. Vår 1979 Granada til under 100.000 ved siden av Berge Viking, oppusset for mange millioner…

Det ble en flott kveld for alle som holdt til på flytebrygga på Ylvingen. Det ble noen turer tilbake til båten for mannskapet på Berge Viking for å hente en konjakk til… En fantastisk sommernatt….

Vi tar farvel med Brønnøysund. En fin havn.
På med oljehyren…
Vi går inn sydsundet på Ylvingen. Magic.
Et anstendig skue: En nyrenovert 1980 Swan 57, en relativt ny Swedestar 370 og en 1979 Granada 31.
Berge Viking da den var ny, i 1981. Båten ble første gang sjøsatt i oktober 1980. (Cr: Bergesen arkiv)
Fra Berge Vikings Whitbread-seilas i 1981/82. (Cr: Bergesen arkiv)
Ylvingen er ikke stor, men det er nok å utforske.
På brygga ved Himmelblå-caféen.
«Berge Viking» er helt strøken etter totalrenovering ved Nautor-verftet i Finland.
Slik skal ekte 70-tallsseilere se ut…
Ylvingen var eksotisk denne kvelden, 1. juli 2020.