Press "Enter" to skip to content
Magdalena Abakanowicz, Abakan orange, 1968. Foto: Linn Ahlgren/Nationalmuseum i Stockholm

Ekstraordinære fibre på Henie Onstad

Banebrytende tekstilkunst fra Magdalena Abakanowicz

Floker av tråd og tau er navnet på Henie Onstads utstilling med tekstilkunsten til Magdalena Abakanowicz. Utstillingen byr på en sjelden mulighet til å oppleve den polske kunstnerens ekstraordinære arbeid.

Magdalena Abakanowicz, Situation Variable II, 1971. Foto: Norbert Piwonwarczyk / Art Collection of the city of Biel-Bienne, Switzerland © Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation.

På 1960- og 70-tallet skapte den polske kunstneren Magdalena Abakanowicz (1930-2017) banebrytende, ekspressive og ruvende skulpturer av vevd fiber. De ble kjent som abakaner. Laget av organiske materialer som hestehår, sisal og hampetau, brøt disse komplekse tredimensjonale formene ny mark for kunst på 1960- og 70-tallet. Offentligheten hadde aldri sett noe lignende, og abakanene gjorde at Abakanowicz ble en av sin tids ledende kunstnere.

– Abakanowicz var en pioner i sin tid og publikum vil møte et monumentalt arbeid som virkelig tar pusten fra deg. Det er ekstraordinært hva hun klarte å lage i tekstil, sier direktør for samling og utstilling og kurator for utstillingen på Henie Onstad, Caroline Ugelstad. 

Floker av tråd og tau sporer Magdalena Abakanowiczs utvikling som tekstilkunstner fra midten av 1950-tallet og fram til 1980-tallet. Den begynner med hennes utprøving av dekorative stoffer og malte tekstiler, men utvider seg snart til å inkludere skulptur og installasjonskunst. Gjennom flere av de viktigste abakanene utforsker utstillingen hvordan hennes vevde former løsrev seg fra veggen og inn i tredimensjonale rom. Noen av abakanene som vises er over fem meter høye og publikum vil bevege seg gjennom en skog av storslåtte skulpturer, med tvetydige former og jordnære dufter. Abakanowicz var selv opptatt av å bli omtalt som skulptør og hun ble en ledestjerne for de mange tekstilkunstnerne, som på denne tiden kjempet for at tekstil skulle vurderes på lik linje med maleri og skulptur.

– Abakanowicz fikk stor innflytelse på norske tekstilkunstnere på 1960- og 70- tallet, blant annet gjennom Henie Onstads omfattende utstilling Magdalena Abakanowicz. Organiske Strukturer i 1977. Abakanowiczhar en viktig virkningshistorie i Norge, som utstillingen også er opptatt av å tematisere, sier Ugelstad.  

Magdalena Abakanowicz utviklet et personlig formspråk som er tett knyttet til kunstnernes forhold til natur, og til hennes egne barndomsminner i Polen, hvor hun vokste opp isolert på familieeiendommen langt inne i de polske skogene. Til tross for at hun etter andre verdenskrig studerte og levde under restriksjonene til kommunistregimet, var hun fast bestemt på å engasjere seg i global skala. Allerede før 1970 fikk hun internasjonal anerkjennelse for sine revolusjonerende installasjoner. Hun krysset jernteppet mer enn noen annen kunstner og deltok i hundrevis av utstillinger over hele verden. 

Magdalena Abakanowicz ble en stor kunstner i sin levetid, og arbeidene hennes er del av museumssamlinger i USA, Europa og Asia.  

Magdalena Abakanowicz under installasjon av utstillingen Magdalena Abakanowicz. Organiske strukturer på Henie Onstad i 1977. Foto: Henie Onstad arkiv.

I nært samarbeid med Tate Modern i London og Toms Pauli Fondation ved Musée cantonal des Beaux-Arts i Lausanne, presenterer Henie Onstad nå en storstilt utstilling av verkene til Magdalena Abakanowicz. For første gang utforskes utviklingen i hennes praksis fra hennes malte tekstiler fra midten av 1950-tallet tilambisiøse og radikale abakaner. Ustillingen har allerede høstet strålende kritikker i London og Lausanne. 

Verkene i utstillingen lånes fra en rekke internasjonale museer og fra offentlige og private samlinger, inkludert Tate Modern i London, Nasjonalmuseet i Stockholm, The Art Institute of Chicago, Nasjonalmuseet i Poznań og Toms Pauli Fondation. 

Magdalena Abakanowicz: Floker av tråd og tau er kuratert av Caroline Ugelstad, sjefskurator, Henie Onstad Kunstsenter, Ann Coxon, kurator, internasjonal kunst, Tate Modern, og Mary Jane Jacob, uavhengig kurator. 

Utstillingsperiode: 27. oktober 2023–25. februar 2024