Trykk “Enter” for å komme videre
Hariton Pushwagner, På plass II N. 7 fra serien En dag i familien Manns liv, 1980

En heftig opplevelse for et ungt sinn

Henie Onstad med stor samlingsutstilling av nordisk etterkrigskunst

Utstillingen er kuratert av den norske kunstneren Elise Storsveen, som er født i 1969.

Storsveen har, sammen med Henie Onstads kurator Ana María Bresciani, gått grundig til verks når hun det siste halvannet året har tatt for seg samlingen. Særlig har hun gravd dypt i grafikk- og kunstnerbok-samlingen, og noen av disse hovedverkene vises for første gang. 

– Da jeg ble invitert til å kuratere i 2019 var invitasjonen enkel: «lag en utstilling basert på Henie Onstads samling og gjør hva du vil». Jeg har prøvd å gå forbi de mest kjente verkene og grave dypere for å finne sterke enkeltverk av mer lokale, men ikke mindre viktige, kunstnere. Det faktum at vi i Norge har manglet en permanent presentasjon av etterkrigskunsten har også vært et fokuspunkt i denne utstillingen. Denne mangelen har gjort det vanskelig for stadig nye generasjoner av kunstnere å orientere seg og identifisere seg med sine egne kollegaer og nære historie, sier Elise Storsveen.

Per-Oskar Leu, Americka (If It Wasn’t For You, We’d All Speak German, 2007. (Cr: Hok)

Etterkrigskunsten brakte også med seg en fascinasjon for et nytt kunstsyn, hvor høy og lavkultur ble blandet sammen, som i Pop Art og konseptkunsten. En heftig opplevelse for et ungt sinn forsøker å bryte ned disse tradisjonelle skillene mellom høy- og lavkultur, amatør- og profesjonell kunstner, mainstream og det selvstendige. Den like vektleggingen av disse motsetningene, er det som lar Elise Storsveens fingeravtrykk skinne igjennom i denne utstillingen.

Det gjort noen nye grep i forhold til formidling i utstillingen, blant annet har det blitt valgt å bruke video i del to istedenfor tradisjonelle veggtekster, og Lars Paalgard og Oddvar I.N. Daréns Humus Line Multiple (1984) blir vist i en 30 meter lang vitrine.

Storsveen er født året etter at Kunstsenteret åpnet på Høvikodden og har tilbrakt mye av oppveksten på Henie Onstad. Fra alle minnene, trekker hun særlig frem en konsert hun overvar som fjortenåring med det norske rockebandet Holy Toy, hvor polske krigsfilmer ble vist i bakgrunnen. For henne var det «en heftig opplevelse for et ungt sinn».

Anna-Eva Berman, Montagne bleue, 1967. (Cr: Hok)

Utstillingsperioden er 18. juni 2020 og frem til 3. april 2023.

Utstillingen viser i overkant av 100 verk med kunstnere som:

Anni Albers, Laurie Anderson, Ida Applebroog, John Baldessari, Anna-Eva Bergman, Olle Bærtling, Joseph Beuys, Per Inge Bjørlo, Mark Boyle, Mel Bochner, Christian Boltanski, Bård Breivik, Marcel Broodthaers, Stig Brøgger, Oddvar I. N. Darén, Marlene Dumas, Ludvig Eikaas, Felipe Ehrenberg, Hans-Peter Feldmann, Hilmar Fredriksen, Marie-Louise de Geer Bergenstråhle, Gilbert & George, Sigurður Guðmundsson, Marianne Heske, Marius Heyerdahl, Arve Hovig, Jenny Holzer, Jan Håfström, Asger Jorn, LYN, Allan Kaprow, Inghild Karlsen, Mike Kelley, Maria Kerr, Kjell Erik Killi Olsen, Per Kirkeby, Anders Kjær, Suzanne Lacy, Lotte Konow Lund, Sol LeWitt, Per-Oskar Leu, Henny Lie, Jumana Manna, Raúl Marroquín, Annette Messager, Robert Morris, Jørgen Nash, Bruce Nauman, Endre Nemes, Thomas Niggl, Ann Cathrin November Høibo, Bjørn Nørgaard, Torill Nøst, Yoko Ono, Paul Osipow, Lars Paalgard, Sidsel Paaske, A. R. Penck, Lene Adler Petersen, Arvid Pettersen, Adrian Piper, Lea Porsager, Hariton Pushwagner, Violet Ray, John Olav Riise, Dieter Roth, Ed Ruscha, Zdenka Rusova, Carolee Schneemann, General Schmuck, Cindy Sherman, Kjartan Slettemark, Robert Smithson, Michael Snow, Odd Tanberg, Claes Tellvid, Aase Texmon Rygh, Mouche Thomsen, Andrej Tisma, Cecilia Vicuña, Andy Warhol, Lawrence Weiner, Anthon Verhoeven, med fler.


Hovedillustrasjon: Hariton Pushwagner, På plass II N. 7 fra serien En dag i familien Manns liv, 1980 (Cr: Henie Onstad Kunstsenter)