Jacob Weidemann er trukket frem i jubileumsåret, denne gangen har Henie Onstad lagt vekt på hans arbeider fra 1940-årene og frem til 70-årene.
– Jakob Weidemann fornyet det norske maleriet, var en sterk kunstnerpersonlighet og er fremdeles aktuell, sier Tone Hansen, direktør for Henie Onstad Kunstsenter.


Weidemann hadde nær kontakt med donatorene til Henie Onstad og holdt omfattende utstillingsvirksomhet på senteret mens han levde. Det er derfor naturlig å vise kunstnerskapet i forbindelse med senterets 50-års jubileum. I utstillingen legger kunstsenteret tyngden på hans tidligere år. Her staket han ut kurset for hvordan det abstrakte maleriet vokste frem i Norge. Flere ukjente sider og arbeider fra Weidemanns produksjon løftes frem i utstillingen.
– Weidemann er en av våre mest folkekjære malere som fortsatt inspirerer mange. I dag har hans eksperimenterende periode som ung fått fornyet interesse hos yngre norske kunstnere, sier utstillingens kurator Karin Hellandsjø.
Den nyskapende siden hos Weidemann tillegges størst vekt i utstillingen. Her vises hele Weidemanns karriere og de mer ukjente maleriene fra 1940- og 50-tallet, med fokus også på «skogbunnbildene» og blomsterengene i tempera fra 1960-tallet. I presentasjonen kan publikum bli kjent med mesteren som skapte banebrytende abstrakte komposisjoner, sommerlandskap og figurative verk.

Kommentarfeltet er stengt.