Trykk “Enter” for å komme videre

Arkitekt Geir Grung: «Eget hus i Bærum»

Den modernistiske glassvillaen på Jongskollen ble strategisk eksponert for omverdenen.

Bildet over er Bjørn Winsnes’ kjente foto fra 1963 av arkitekt Geir Grungs glassvilla på Jongskollen ved Sandvika. Bildet er tatt fra taket av husets vestfløy og viser panoramautsikten fra stueetasjen på toppen. Hensikten med bildet var å formidle den kombinerte opplevelsen av å være både inne og ute og uttrykker Grungs idé om balansen mellom romlig åpenhet og omslutning. Selv om glassveggene ga fri sikt utover landskapet, hadde arkitekten latt den uvanlig lave takhøyden være avgjørende for at stuen skulle oppleves som et definert og intimt rom.

Uformell californisk

Huset minner om 1950-60-tallets californiske eneboligarkitektur, som representerte en uformell livsform med nær kontakt mellom interiør og uterom. Huset på Jongskollen ble gjerne fotografert fra gårdsrommet med solsenger stående ved bassenget, som var opplyst om kvelden.

Grung selv var bevisst på hvordan huset skulle presenteres i publikasjoner, og ville at hovedbildet over skulle benyttes bevisst som en «branding» av huset. Han stod selv bak mange av bildene som ble tatt av huset, motivene var ofte speilinger i glassfasadene der vi ser Grung selv bak kamerastativet.

«Den brede publiseringen av fotografiet av Grung og ektefellen som sitter og betrakter landskapet kan ses som en selvpromotering gjennom et forførende bilde av arkitektens hjem», skrev Talette Rørvik Simonsen til Nasjonalmuseets utstilling «Høydepunkter. Arkitektur», i 2016.

Artikkelen i bladet Byggekunst

Under er en fascimile av presentasjonen Geir Grung selv skrev til Byggekunst nr 8, 1963. Grung var en kreativ og visjonær arkitekt, men ingen skribent. Den knappe formen avspeiler at han helt siden barndommen hadde slitt med lese- og skrivevansker.

Artikkelen om Geir Grungs modernistiske glassvilla på Jongskollen i Byggekunst nr 8, 1963. (Cr: Nasjonalbiblioteket)
«Å bygge til seg selv er noe av det vanskeligste jeg har vært borti. (...)
Huset er ikke tegnet igjennom før det ble bygget. Byggeplassen ble
brukt som et eksperimentsted der man modellerte opp bygget med materialene.
Dette er en fremgangsmåte som enhver arkitekt bør gjennomføre med jevne
mellomrom. Man forlater tegnebordet og kommer i nær kontakt med
håndverker og materialer.»

Arkitekt Geir Grung i Byggekunst nr. 8 1963 under tittelen «Eget hus i Bærum»
Artikkelen om Geir Grungs modernistiske glassvilla på Jongskollen i Byggekunst nr 8, 1963. (Cr: Nasjonalbiblioteket)
Artikkelen om Geir Grungs modernistiske glassvilla på Jongskollen i Byggekunst nr 8, 1963. (Cr: Nasjonalbiblioteket)
Artikkelen om Geir Grungs modernistiske glassvilla på Jongskollen i Byggekunst nr 8, 1963. (Cr: Nasjonalbiblioteket)
Artikkelen om Geir Grungs modernistiske glassvilla på Jongskollen i Byggekunst nr 8, 1963. (Cr: Nasjonalbiblioteket)
«Huset er bygget rundt vår families idé om å leve. Man har 
det helt åpne rom og det helt lukkede rom. Fasadene kan varieres fleksibelt
ved hjelp av skyvevegger alt etter årstidenes klimatiske krav, samt det
miljømessige behov.»

Arkitekt Geir Grung i Byggekunst nr. 8 1963 under tittelen «Eget hus i Bærum»
Arkitekt Geir Grung og datteren nyter varmen fra den åpne peisen i stuen. (Cr: Nasjonalmuseet)

Kommentarfeltet er stengt.