Trykk “Enter” for å komme videre

Håkon Bleken 90 år

I forbindelse med Håkon Blekens 90-årsdag, presenterer Henie Onstad Kunstsenter en stor retrospektiv. Utstillingen viser 96 malerier og collager fra hele kunstnerens karriere. To av disse er laget spesielt til denne utstillingen.

Fremtredende

– Jeg var 16 år da jeg oppdaget Blekens arbeider for første gang. Han han ga et blikk inn i en annen måte å tenke på, og har fortsatt å imponere med sitt engasjement. Henie Onstad Kunstsenter er stolte av å presentere denne utstillingen. Her viser vi en av Norges mest fremtredende malere som er like aktiv i sitt nittiende år, sier Tone Hansen, direktør for Henie Onstad Kunstsenter.

Som kunstner veksler Håkon Bleken (f. 1929) mellom medier som maleri, collage, litografi og kulltegning. I det offentlige er han en kjent debattant og skribent med et sterkt politisk engasjement. Dette kan også kan leses i mange av verkene hans.  

Utstillingen på Henie Onstad presenterer et rikt utvalg malerier og collager. Den er retrospektiv og viser verk fra 1948 til 2018 med innlån fra private og offentlige samlinger, museer og kunstneren selv. To av maleriene; Før deportasjon og Fra havna er malt spesielt til utstillingen og vises for aller første gang.

Få, eller ingen nålevende kunstnere i Norge kan skilte med en lengre karriere enn Bleken. Flere av arbeidene hans er for lenge siden skrevet inn i kunsthistorien. Likevel jobber han fremdeles på en måte som definerer ham som en vital samtidskunstner i dag. 

Do Not Go Gentle gir publikum en helt spesiell mulighet til å møte kunstnerens store produksjon innen maleri og collage og følges av en omfattende katalog. Tittelen refererer til den Walisiske dikteren Dylan Thomas´ (1914–1953) dikt Do not go gentle into that good night.

Håkon Bleken, «Vår», 2015 (Cr Hok)

Om Bleken

Håkon Bleken ble født i Trondheim 9. januar 1929, og er fremdeles en sentral personlighet i byen hvor han bor og arbeider. Etter noen år på Kunstskolen i Trondheim, ble han utdannet ved Statens kunstakademi 1949-53 under professor Jean Heiberg, og i 1950 gikk han i radérklassen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole under Chrix Dahl. Siden har Bleken orientert seg mot flere kunstneriske poler.

Like ofte som Bleken understreker formens betydning i sitt maleri har han gitt uttrykk for at han er en «litterær» maler. Han henter motiv og emner fra forfattere som Thomas Mann og Henrik Ibsen, så vel som fra Bibelen, og er ikke redd for å ta i store temaer som døden, livet og kjærligheten. Blekens collager knytter an til mer dagsaktuelle hendelser og målbærer først og fremst Blekens brennende samfunnsengasjement. 

Kommentarfeltet er stengt.