Trykk “Enter” for å komme videre

Marina Abramović: En superstjerne ser tilbake

Banebrytende. Treffsikker. Kontroversiell. Og veldig spennende.
Hun er en av verdens mest kjente performance-kunstnere, og ble superstjerne etter «The Artist Is Present» på Museum of Modern Art i New York i 2012, da 750.000 mennesker besøkte utstillingen. Nå stiller hun ut sitt livsverk i retrospekt på Henie Onstad frem til 11. mars 2018. Og kunstneren selv vil være tilstede når publikum inviteres til å delta i et helt nytt performance-verk i tiden 27. februar – 4. mars.

Med Marina Abramović – The Cleaner på Henie Onstad Kunstsenter, får det norske publikummet en unik mulighet til å oppleve den første, store retrospektive mønstringen av hennes arbeider i Europa. Utstillingen er laget i nært samarbeid med kunstneren selv og vil også presentere det helt nye deltagende arbeidet The AbramovićMethod.

Marina Abramović er performancekunstens dronning og har gjennom 50 år brukt sin egen kropp som lerret. Gjennom smerte, risiko og utholdenhet har hun satt seg selv i scene for å sette følelsene i gang hos publikum.

– Marina Abramović er en av samtidskunstens viktigste skikkelser og gjennom et helt liv har hun satt sitt preg på kunstscenen. Vi er svært stolte av å kunne ta denne utstillingen til Norge, gjøre den til vår egen og gi den til vårt publikum som del av Henie Onstads 50års jubileum, sier direktør Tone Hansen.

Marina Abramović sitt maleri «Black Clouds Coming» fra 1970. (Cr: Marina Abramović Archives)
Marina Abramović på en dynge med stinkende kjøttben i sin Balkan Baroque-performance «4 days, 6 hours», som hun vant gull-løven for på Veneziabiennalen i 1997. (Cr: Marina Abramović Archives)
Fra utstillingen. (Cr: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter)
Fra Marina Abramović-utstilingen med det skjellsettende performance-verket «Rest Energy» i bakgrunnen – som alene er verd besøket. (Cr: Jan C Bjerkfelt)

Tittelen The Cleaner, spiller på at Abramović har ryddet i sitt omfattende kunstnerskap, men også i sin fortid. Utstillingen viser hennes lange karriere som kunstner, hvordan hun har satt sitt tydelige preg på performancekunsten. I utvalgte helger blir det i tillegg satt opp nye performancer (såkalte re-enactments) av Abramović sine mest ikoniske verk.

Presentasjonen på Henie Onstad Kunstsenter skjer parallelt med at kunstsenteret selv fyller 50 år. Siden oppstarten i 1968 har Høvikodden i tillegg til å vise utstillinger, vært et viktig sted for musikk, performance, teater og dans. Dette gjør at Henie Onstad er en naturlig arena for å presentere nettopp d ette kunstnerskapet. Som del av kunstsenterets feiring, lager Abramović også et nytt deltagende kunstverk i Sal Haaken hvor publikum inviteres inn den siste uken i februar.

– Vi håper at et stort publikum bruker denne anledningen til å bli kjent med Marina Abramović sine banebrytende historiske performanceverk. I dag handler kunstnerskapet hennes mye om tilstedeværelse, noe vårt publikum vil også få en unik mulighet til å oppleve gjennom hennes nye deltagende verk, sier kurator Lars Mørch Finborud.

Til utstillingen lanseres boken Marina Abramović: Drawings 1963-2017 som i dag er den mest omfattende presentasjonen av Abramović sine tegninger. Boken inneholder tekster knyttet til de ulike tegningene, skrevet av Abramović selv. I boken utdypes også hennes særpregede kobling mellom tegning, kropp og performance i et essay av Tone Hansen.

Marina Abramović: «I am not afraid to love. I am not afraid to suffer»

Kommentarfeltet er stengt.